کولرهای گازی توانایی گرم کردن و خنک کردن هوا را دارند. اما گاهی به درستی عمل نمی‌کند، به این معنی که در فصل تابستان باید در پی  علت خنک نکردن کولر گازی باشیم و و در فصل زمستان نیز برعکس عمل می‌کند. در پی پاسخ به سوالِ علت گرم نکردن کولر گازی مطلبی را برای شما تهیه کرده‌ایم. برای آگاهی از چگونگی رفع این مشکل متن زیر را مطالعه کنید.

چرا کولر گازی گرم نمی‌کند؟

در فصل سرما این مسئله که چرا کولر گازی گرم نمی‌کند تبدیل به یک معزل شده است و علت آن برای بسیاری از ما به یک چالش ذهنی تبدیل شده است. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر نکاتی را که در متن زیر قید شده است با دقت بخوانید و آگاهی داشته باشید که زرین سرویس یاری رسان همیشگی شماست پس با اطمینان خاطر تعمیرات خود را به ما بسپارید.

چرا کولر گازی گرم نمی‌کند؟

توصیه اولیه این است که قبل از شروع فصل سرد حتما سیستم خود را سرویس کنید تا با اطمینان خاطر آن را روشن کنید. سپس آن را روی حالت Heat قرار دهید و دما را روی 25 درجه تنظیم کنید. هنگامی‌که برای اولین بار سیستم را روی حالت گرمایشی تنظیم می‌کنید حدودا 5 دقیقه طول می‌کشد تا باد گرم پرتاب کند. چنانچه مدت زمان زیادی طول کشید تا باد گرم پرتاب کند به این معناست که گاز کافی را ندارد و باید آن را شارژ کنید.

علت گرم نکردن کولر گازی چیست؟ و چگونه آن را رفع کنیم؟

1. کمبود گاز مبرد:

همانگونه که پیش از این اشاره کردیم گاز مبرد بر روی گرمایش و سرمایش کولرهای گازی تاثیر مستقیم دارد. و با  شارژ مجدد این مشکل رفع می‌شود و بهترین کار این است که به صورت دوره‌ای سیستم را سرویس کنیم.

2. خراب بودن فن داخل کولر گازی:

درون کولر گازی فنی تعبیه شده است که اگر معیوب و یا دچار مشکل شده باشد می‌تواند یکی دیگر از هفت دلیل گرم نکردن کولر گازی باشد. در چنین شرایطی بهترین و مقرون به صرفه ترین راه حل تعویض فن می‌باشد.

3. کثیف بودن فیلترها:

شاید در نگاه اول ساده به نظر بیاید اما تمیز بودن فیلتر‌ها تاثیر بسزایی در روند کار کولر گازی دارد. اگر فیلتر تمیز نباشد و در زمان مناسب تعویض نشود علاوه بر آنکه در گرمایش و سرمایش سیستم اختلال ایجاد می‌کند ممکن است موجب خرابی برخی قطعات نیز گردد. بنابراین کثیف بودن فیلتر و مسدود شدن سوراخ‌های آن توسط گرد و غبار علاوه بر اینکه می‌تواند موجب گرم نکردن سیستم شود در تابستان نیز می‌تواند علت باد گرم زدن کولر گازی باشد.

کثیف بودن فیلترها

4. خرابی ترموستات:

ترموستات وظیفه تنظیم دما را طبق ریموت کنترل دارد و چنانچه هوا متناسب با تنظیمات نیست می‌تواند نشانه خرابی ترموستات باشد. و همانگونه که می‌دانید تعمیر یا تعویض ترموستات به دست تعمیرکار امکان پذیر است.

5. خراب شدن برد الکتریکی:

برد کولر گازی به منزله مغز این سیستم عمل می‌کند و تشخیص عیب یابی برد کولر گازی کاری دشوار است که به مهارت و دانش نیاز دارد. چنانچه برد سیستم دچار مشکل شده باشد نه تنها عمل گرمایش آن با مشکل مواجه می‌شود بلکه سایر عملکردهای سیستم نیز با اختلال مواجه می‌شود. در این مورد نیز تنها راه حل یاری خواستن از تعمیرکاران حرفه‌ای است.

علت گرم نکردن کولر گازی

6. خراب شدن سنسور دمایی:

سنسور و یا ترمیستور همان قطعه‌ای است که قابلیت تشخیص دما را دارد به گونه‌ای که با تغییر دما مقاومت سنسور دمایی تغییر پیدا می‌کند و تغییرات ایجاد شده به برد دستگاه منتقل می‌شود و سیستم شروع به گرم کردن محیط می‌کند. و چنانچه دچار خرابی و یا معیوب شود سیستم قدرت تشخیص دمای سرد از گرم را نخواهد داشت و در زمستان نیز باد سرد تولید می‌کند. تنها راه حل رفع این مشکل تعمیر و یا تعویض سنسور است.

7. معیوب شدن شیر برقی چهار طرفه:

شاید جالب باشد که بدانید چرا شیر برقی دلیل گرم نکردن کولر گازی است؟ برای پاسخ بیایید ابتدا بررسی کنیم که وظیفه آن چیست؟ این شیر قابلیت سرمایش و گرمایش را دارد و با تغییر مسیر گاز تعیین می‌کند که سیستم باد سرد و یا گرم تولید کند. چنانچه این قطعه معیوب و خراب شود سیستم به درستی عمل نخواهد کرد مگر آنکه این قطعه تعمیر و یا تعویض شود.

8. خراب شدن کمپرسور:

کمپرسور مانند قلب کولر گازی عمل می‌کند چنانچه دچار نقص شود باید از تعمیرکار کمک بگیرید.

9. گرفتگی در ورودی هوا:

لوله‌های مسی ممکن است در اثر ضربه یا له شدگی مسدود شوند و هوای لازم برای کیفیت کار کولر گازی تامین نشود.

10. معیوب بودن اورلود:

اورلود یک قطعه درون کمپرسور است که اگر خراب باشد کمپرسور روشن نمی‌شود و تعمیر باید توسط تعمیر کار انجام شود.

جهت آگاهی و اطلاعات بیشتر در مورد نحوه رفع مشکلات کولر گازی به صفحه “ تعمیر کولر گازی ” مراجعه کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول خرابی کولر گازی

  • چرا پس از اینکه کولر گازی مدتی کار کردن به جای باد خنک باد گرم پرتاب می‌کند؟

برای رفع این مشکل ابتدا باید سیستم را سرویس کنیم چنانچه این مشکل رفع نگردد باید خازن نیز بررسی شود.

  • چرا از لوله‌های کولر گازی گاز بیرون می‌زند؟

لوله‌ها نشتی دارد و باید توسط تعمیرکار نشتی آن گرفته شود.

  • پس از چند ساعت کار کردن موتور از دور خارج می‌شود و کار نمی‌کند و باید چند ساعت خاموش باشد تا به روال عادی برگردد علت چیست؟

ابتدا کندانسور و اوپراتور باید چک شود در صورت کثیف بودن باید تمیز شود تا بتواند به خوبی کار کند. مقدار گاز مبرد نیز چک شود.

  • دلیل صدای زیاد کولر گازی هنگام کارکردن چیست؟

به هنگام نصب باید مطمئن شویم که جایگاه نصب تراز باشد. اگر مراحل نصب به درستی انجام شده باشد باید سیستم را سرویس کنید.

  • هنگام روشن شدن و کار کردن سیستم یونیت خارجی(کندانسور) روشن نمی‌شود علت چیست؟

این مسئله ممکن است به خاطر برد دستگاه باشد. بهتر است از یک تعمیرکار بخواهید که برد را چک کند.

سخن پایانی

کولر گازی ممکن است گاهی به درستی عمل نکند و شما باید بررسی کنید که دلیل آن چیست. گاهی با یک شست و شوی ساده مشکل حل می‌شود پس نگران نباشید. اما اگر در فصل سرما کولر شما باد گرم پرتاب نمی‌کند باید علت گرم نکردن کولر گازی را بیابید و چنانچه نمی‌توانید این کار را انجام دهید از مجموعه حرفه‌ای زرین سرویس کمک بخواهید. گاهی نیز در فصل تابستان با مشکل مواجه می‌شوید در این صورت نیز متخصصان زرین سرویس می‌توانند به راحتی علت خنک نکردن کولر گازی را بررسی کنند. فقط کافی است با شماره تلفن  02144563422 تماس بگیرید.

شماره‌های تماس با زرین سرویس برای سرویس و تعمیر داکت اسپلیت جنرال:  44563422-021 و 09904800054

برای دیدن ویدئوهای آموزشی از کانال ما در آپارات به آدرس زیر بازدید فرمائید:

https://www.aparat.com/zarinservice