از آنجا که اسپلیت‌‌ها امروزه در اکثر خانه‌ها وجود دارد و در آینده‌ای نه چندان دور ممکن است جای خود را به داکت اسپلیت‌ها دهد، در این مقاله یعنی ” آموزش تخصصی نصب داکت اسپلیت صفر تا صد ” اطلاعاتی را در مورد داکت اسپلیت و آموزش نصب، مراحل نصب، بهترین محل نصب، قیمت نصب و سایر سوال‌های پرتکرار شما در این زمینه را گردآوری کرده ایم.

اما پیش آن لازم است که بدانیم داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت چیست؟

همه‌ ما اسپلیت‌‌‌ کولر گازی را می‌شناسیم و می‌توان گفت داکت اسپلیت‌‌ نیز همان اسپلیت کولرهای گازی است با این تفاوت که یونیت‌های داخلی کولرگازی به صورت روکار  بر روی دیوار و یا سقف اجرا می‌شود، اما نصب داکت اسپلیت‌ همانگونه که درون تصویر مشاهده می‌کنید دورن سقف‌های کاذب و یا راهرو‌ به صورت توکار اجرا می‌شود. و توسط کانال کشی (با لوله‌های مسی) به اتاق‌های مختلف یک ساختمان وصل می‌شود و هوا را پس از فیلتر و تنظیم دما به درون ساختمان هدایت می‌کند.

حتما بخوانید: ” داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می‌کند؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تفاوت کار داکت اسپلیت با کولر گازی در چسیت؟ در پاسخ باید گفت که در سیکل سرمایشی کاملا مشابه کولر گازی عمل می‌کند. اما به هنگام زمستان متفاوت از کولرهای گازی عمل می‌کند. درون یونیت داخلی که عمل هواسازی را به عهده دارد، یک کویل آب گرم وجود دارد و کار آن این است که آب گرمی‌را که توسط پکیج یا موتور‌خانه ایجاد می‌شود، درون کویل جاری کند و با چرخش فن‌ها هوای گرم را وارد ساختمان کند. و همچون کولر‌های گازی از انرژی برق و کمپرسور استفاده نمی‌کند. و یونیت خارجی (کندانسور) داکت‌ اسپلیت در زمستان خاموش است.

ظرفیت سرمایشی و گرمایشی داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی بیشتر است بنابراین فضای بیشتری را می‌تواند تهویه کند. درحال حاضر چهار نوع داکت اسپلیت در بازار عرضه می‌شود. که شامل اینورتر( دور متغیر)، معمولی، تک فاز و سه فاز می‌باشد.

یونیت داخلی و یونیت خارجی داکت اسپلیت

آموزش نصب داکت اسپلیت

ابتدا باید خاطر نشان شویم که نصب داکت اسپلیت نیازمند دانش و مهارت خاص است بنابراین برای نصب آن باید از یک متخصص کمک گرفت. در ادامه مطالبی در رابطه با مراحل نصب داکت اسپلیت در اختیار شما قرار داده‌ایم. همانگونه که قبلا اشاره کردیم داکت اسپلیت به صورت توکار نصب و اجرا می‌شود. اما برای نصب آن ابتدا باید مکان نصب داکت اسپلیت، تعداد آنها و ظرفیتشان مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن نوبت به لوله کشی می‌رسد که باید با ظرافت هرچه تمام تر به گونه‌ای که به سقف آسیب نرساند انجام شود. در صورتی که نصب داکت اسپلیت خود را به متخصصین زرین سرویس بسپارید هیچگونه نقصی را در سقف و در نصب نخواهید دید و داکت اسپلیت شما با ظرافت تمام و کاملا مخفی جایگذاری خواهد شد.

آموزش نصب داکت اسپلیت

حتما بخوانید: ” انتخاب بهترین محل نصب کولر گازی و داکت اسپلیت

مراحل نصب و راه اندازی داکت اسپلیت

پس از آنکه تصمیم به خرید و نصب داکت اسپلیت کردید بررسی چند نکته ضروری است که قبلا هم به آنها اشاره شد.

  1. اول آنکه باید ابعاد و مقدار ظرفیت دستگاه را بررسی کنیم. پس از آن محل قرارگیری یونیت داخلی، یونیت خارجی و همچنین مقدار لوله کشی هر دو یونیت را بررسی کنیم. پس از آن به واسطه یک متحصص کانال کشی طراحی و اجرا شود. اقدامات ذکر شده مراحل ابتدایی نصب داکت اسپلیت است و پس از انجام این امور طبق نکات ذکر شده داکت اسپلیت مورد نظر را خریداری می‌کنید.
  2. پس از آن، یونیت داخلی را که عمل هواسازی را انجام می‌دهد در مکان مناسب نصب می‌کنید ،اما چه مکانی مناسب است؟ ابتدا باید به این امر توجه کرد که در مکانی نصب شود که در آن حظور دائمی‌و نیاز به آرامش و سکوت نداریم ،  باید توجه داشته باشید که مکان‌هایی همچون سرویس بهداشتی، اتاق نشیمن و یا اتاق خواب مکان مناسبی برای نصب یونیت داخلی نیست. چرا که این یونیت‌ها دارای صدا هستند  و علاوه بر آن  باید به صورت توکار اجرا شود بنابراین بهترین مکان برای نصب آن درون سقف کاذب است و در مکانی مانند راهرو، به گونه‌ای که اطراف آن فضای کافی برای انجام امور تعمیرات را در صورت نیاز داشته باشد. و همچنین به ابعاد دریچه بازدید باید توجه شود.
  3. مرحله بعدی نصب یونیت خارجی و یا همان کندانسور است که یکی از مهمترین اجزا داکت اسپلیت است. مخصوصا هنگامی‌که چند کندانسور را در کنار یکدیگر نصب می‌کنیم باید به این نکته توجه کنیم که در مکان مناسب و با رعایت اصول و قوانین نصب گردد. باید بدانیم که نصب کندانسور در مکانی که در معرض نور آفتاب است نباید صورت گیرد چرا که نور آفتاب موجب اختلال در فرایند کار کندانسور شود و گاهی  ممکن است طول عمر کمپرسور کاهش یافته و یا حتی بسوزد.مراحل نصب داکت اسپلیت
  4. نصب لوله‌ مسی از یونیت داخلی به یونیت خارجی است که باید متناسب با نوع دستگاه، ارتفاع و طول مجاز آن صورت گیرد.
  5. مرحله بعد برق کشی است. هرگاه برق این مرحله پایان یافت و حتما باید آن را امتحان کنیم و مطمئن شویم که به درستی برق کشی انجام شده است. اگر به هنگام امتحان کردن سیستم به درستی عمل کرد و صدای عجیبی نشنیدیم یعنی کار به درستی انجام شده است.
  6. کانال کشی یکی از مهمترین مراحل نصب است چرا که ابعاد کانال، مکش، کشش و دهش دریچه‌ها اگر به خوبی بررسی نگردد در نتیجه هوای مطلوبی را در فضا نخواهیم داشت. بنابراین کانال کشی باید به صورت اصولی انجام شود و بهترین ابعاد برای دریچه‌ها 100×70 است.
  7. پس از آنکه از درستی اجرای مراحل قبلی اطمینان حاصل کردیم نوبت به مرحله آخر یعنی نصب کامل هواساز( یونیت داخلی) و کندانسور ( یونیت خارجی) می‌رسد. بنابراین نصب را کامل کرده و از عملکرد صحیح دستگاه مطمئن می‌شویم.نصب داکت اسپلیت

قیمت نصب و راه اندازی داکت اسپلیت

چنانچه به تازگی داکت اسپلیت خود را خریداری کرده‌اید و برای اولین بار اقدام به نصب داکت اسپلیت خود نموده‌اید، نمایندگی شرکتی که از آن خرید را انجام داده‌اید به صورت رایگان نصب را برای شما انجام خواهد داد. اما در صورتی که خانه خود را تعویض کرده‌اید و برای چندمین بار است که می‌خواهید داکت اسپلیت خود را مجددا نصب کنید باید از از متخصصین حرفه‌ای کمک بگیرید. در چنین صورتی از شما هزینه نصب را دریافت خواهند کرد و هزینه نصب آن بسته به نوع خدمات تعمیرکار متفاوت خواهد بود، گاهی ممکن است به هنگام نصب داکت اسپلیت نیاز به سرویس و داشته باشد در چنین صورتی هزینه سرویس و یا تعمیر به آن اضافه خواهد شد.

هزینه نصب داکت اسپلیت

جهت سرویس، نصب و تعمیر انواع داکت اسپلیت با شماره 44563422-021 تماس بگیرید.

داکت اسپلیت‌ چه زمانی به تعمیر نیاز دارد؟

بهتر است هر شش ماه یکبار داکت اسپلیت به کمک یک تعمیرکار سرویس شود. چنانچه با مشکلاتی از قبیل خنک نشدن دمای محیط،‌ خراب شدن ریموت داکت اسپلیت، کار نکردن سیستم گرمایشی،‌ داشتن آبریزش به هنگام کار کردن، داشتن صدای ناهنجار یونیت داخلی،‌ کم شدن باد داکت اسپلیت، روشن نشدن و یا ارور خطا نشان دادن بلافاصله پس از روشن شدن، مواجه گشتید برای تعمیر داکت اسپلیت با تعمیرکاران زرین سرویس تماس بگیرید تا مشکل داکت اسپلیت شما را حل کنند.

نتیجه گیری

داکت اسپیلت‌ها یکی از رایج ترین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به شمار می‌روند  که با توجه به هزینه مناسب و همچنین صرفه جویی در اتلاف انرژی بهتر است امروزه از داکت اسپلیت‌ها برای تنظیم دمای خانه، چه در فصل گرما  و چه در فصل سرما استفاده کنیم. اینگونه می‌توانیم هوایی را که همواره تهویه می‌شود استفاده کنیم. نصب این سیستم نیازمند دانش و مهارت است بنابراین نه تنها برای سرویس و تعمیر بلکه برای نصب داکت اسپلیت نیز بهتر است از متخصصین زرین سرویس کمک بگیریم.

برای دیدن ویدئوهای آموزشی از کانال ما در آپارات به آدرس زیر بازدید فرمائید:

https://www.aparat.com/zarinservice