اکثر ما اغلب از صدای زیاد داکت اسپلیت خود شاکی هستیم اما دلیل آن را نمی‌دانیم. این تولید صدا موجب سلب آسایش ما می‌شود، به حدی که گرمای تابستان را به صدای بلند داکت اسپلیت ترجیح می‌دهیم. اما خاموش کردن داکت اسپلیت چاره‌ کار نیست. به همین دلیل در پی جستجوی علت صدای داکت اسپلیت مطالبی را برای شما فراهم کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر متن زیر را کامل مطالعه کنید.

اگر به دنبال علت صدای داکت اسپلیت هستید و می‌خواهید این مشکل را رفع کنید، این مطلب بهترین راهنما برای شماست.

علت صدای زیاد داکت اسپلیت

قبل از آنکه به بررسی دلایل صدای بلند داکت اسپلیت پرداخته شود باید خاطر نشان شوم که داکت اسپلیت‌ها به هنگام کار کردن صدا تولید می‌کنند و متاسفانه در ایران نصب این سیستم در سقف‌های کاذب و راه‌پله‌ها علت صدای داکت اسپلیت است، که مصرف کنندگان بسیاری از آن شکایت می‌کنند. بنابراین راه حل اول برای خلاصی از صدای داکت اسپلیت نصب آن در مکانی مناسب است. گاهی این صدا به حدی آزار دهنده است که ممکن است فکر استفاده از سیستم‌های خنک کننده قدیمی‌در ذهن ما عبور کند. اما علت آن چیست؟

علت صدای زیاد داکت اسپلیت

صدایی که در داکت اسپلیت ایجاد می‌شود ممکن است صدایی باشد که از کار فن کویل تولید می‌شود. گاهی نیز صدای فن بزرگ نصب شده درون اپراتور موجب آزار می‌شود که از طریق کانال‌های هوا به درون خانه منتقل می‌شود. اما مواردی که گفته شد تنها دلیل صدای زیاد داکت اسپلیت نیست. این صدا ممکن است چهار دلیل مهم دیگر نیز داشته باشد.

1. نصب نامناسب کندانسور

کندانسور همان یونیت خارجی است که باید خارج از منزل نصب شود.یکی از مواردی که هنگام نصب داکت اسپلیت باید به آن توجه شود، مکان نصب کندانسور است. ابتدا باید بررسی کنیم که مکان نصب تراز باشد، زیرا عدم تراز بودن مکان نصب موجب می‌شود که کندانسور به هنگام کار کردن صدا زیادی تولید کند. اصولا در اروپا و آمریکا یونیت خارجی را در حیاط خانه نصب می‌کنند اما در ایران جایگاه مناسبی برای نصب آن انتخاب نمی‌کنند و معمولا در پشت بام نصب می‌شود. و همین امر موجب می‌شود که صدای تولید شده ناشی از کار کندانسور موجب آزردگی شود.

2. نصب نامناسب یونیت داخلی

یونیت داخلی معمولا درون سقف کاذب و یا راه‌پله نصب می‌شود، و متاسفانه یونیت داخلی نیز هنگام کار کردن داکت اسپلیت صدا تولید می‌کند. راه حل این مشکل این است که یونیت داخلی را در سقف مکانی نصب کنیم که در آن حضور دائمی‌نداریم. و حتما از نصب آن در سقف مکان‌هایی همچون اتاق‌های نشیمن و اتاق خواب‌ اجتناب کنیم. بهتر است یونیت داخلی را هنگام نصب با ورقه‌های فلزی شاسی کشی کنیم و از تراز بودن مکان نصب نیز اطمینان حاصل کنیم. تا از ایجاد صدای بیشتر جلو گیری کنیم.

نصب نامناسب یونیت داخلی

3. نصب نامناسب کویل

کویل‌ها عموما مجهز به یک بِیس فلزی هستند که روی آن نصب می‌شوند. تراز بودن مکان کویل نیز نکته حائز اهمیتی است. اگر جایگاه آن تراز باشد صدایی که تولید می‌کند اصلا آزار دهنده نخواهد بود.

4. کانال کشی نامناسب

باید دقت کنیم که ابعاد و سایز کانال متناسب با نوع داکت اسپلیت باشد. زیرا نحوه توزیع هوا در داکت اسپلیت‌ها به گونه‌ای است که هوا از طریق دریچه‌های کانال کشی به درون واحد مسکونی هدایت می‌شوند و اگر ابعاد کانال مناسب با نوع داکت اسپلیت نباشد به هنگام روشن شدن صدای گوش خراشی را تولید می‌کند. بنابراین کانال کشی نامناسب می‌تواند علت صدای داکت اسپلیت باشد.

کانال کشی نامناسب داکت اسپلیت

برای برطرف کردن صدای کولر گازی، خواندن این مطلب پیشنهاد می‌شود: ” علت صدای زیاد کولر گازی و نحوه برطرف کردن آن

چگونه صدای داکت اسپلیت را کاهش دهیم؟

با توجه به مواردی که گفته شد مخصوصا مکان نصب کندانسور و یونیت داخلی ما در ایران ناچار به تحمل صدای تولید شده حاصل از کار داکت اسپلیت هستیم. اما برای کاهش این صدا دو راه حل وجود دارد.

استفاده از پوشش عایق

اگر برای یونیت داخلی یا همان هواساز و بدنه کانال کشی از عایق آکوستیک و یا پشم شیشه استفاده کنیم می‌توانیم تا حد زیادی صدای داکت اسپلیت را کاهش دهیم. همان طور که قبلا اشاره کردیم کار کردن یونیت داخلی همراه با صدا و مقداری لرزش است و این عایق‌ها کمک می‌کنند تا حد زیادی لرزش‌های آن نیز کاهش یابد و علاوه بر آن از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده از دیجی کنترلر

دیجی کنترلر قطعه‌ای است که می‌توان آن را بر روی داکت اسپلیت‌هایی که اینورتر ندارند نصب کرد. چرا که می‌توان گفت کار اینورتر را انجام می‌دهد. اما چگونه؟ باید گفت بر روی آن ترموستات‌هایی نصب است که به وسیله آن دمای اتاق را می‌سنجد و متناسب با آن عمل می‌کند. به این صورت که دور موتور فن خازن دائم را کاهش می‌دهد و اینگونه علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی صدا را تا 15 الی 30 دی سی بل کاهش می‌دهد. باید به این نکته توجه کرد که دیجی کنترلر بر روی برخی از مدل‌های داکت اسپلیت قابل نصب است.

راه حل رفع صدای داکت اسپلیت

  • برای نصب از افراد متخصص کمک بگیریم.
  • مکان مناسب را برای یونیت داخلی و خارجی استفاده کنیم.
  • به تراز بودن مکان نصب یونیت داخلی، یونیت خارجی و همچنین کویل دقت کنیم.
  • به جای استفاده از کانال کشی مربع و یا مستطیل شکل از کانال کشی گرد استفاده کنیم.
  • یونیت داخلی و کانال کشی را با عایق بپوشانیم.
  • از داکت اسپلیت‌های اینورتر دار استفاده کنیم.

اگر مواردی که گفته شد را هنگام نصب رعایت کردید و همچنان از صدای داکت اسپلیت خود شکایت دارید بهتر از برای تعمیر داکت اسپلیت خود اقدام کنید. زیرا یک تعمیر کار حرفه‌ای به خوبی می‌تواند علت صدای داکت اسپلیت را کشف کرده و آن را رفع کند. اما باید با آگاهی تمام تعمیرکار را انتخاب کنید. زیرا تعمیر داکت اسپلیت به علم و مهارت خاص خود نیاز دارد.

راه حل رفع صدای داکت اسپلیت


سخن پایانی

برای آنکه از صدای زیاد داکت اسپلیت خود در امان باشید بهتر است برای نصب داکت اسپلیت از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید چرا که نصب غلط نه تنها موجب تولید صدا می‌شود بلکه در عملکرد داکت اسپلیت نیز اختلال ایجاد می‌کند. و چنانچه با مشکل در عملکرد داکت اسپلیت خود مواجه شدید و یا صدای آن برای شما آزار دهنده بود می‌توانید از متخصصان زرین سرویس کمک بگیرید.

جهت سرویس، نصب و تعمیر انواع داکت اسپلیت با شماره 44563422-021 تماس بگیرید.

برای دیدن ویدئوهای آموزشی از کانال ما در آپارات به آدرس زیر بازدید فرمائید:

https://www.aparat.com/zarinservice