عیب یابی موتورخانه یکی از امور مهم برای کسانی است که برای گرمایش و سرمایش محیط خود از آن استفاده می‌کند. عیب یابی موتورخانه شامل مشکلاتی از جمله خرابی مشعل، گرم نشدن آب درون بویلر، نشتی آب از بویلر، نشتی لوله‌های انتقال و … می‌باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره عیب یابی موتورخانه با زرین سرویس همراه باشید.

موتورخانه چیست؟ طرز کار موتور خانه چگونه است؟

موتورخانه چیست؟ موتورخانه به اتاق، انبار و یا یک محیط جدا از محل سکونت شما گفته می‌شود که تجهیزات مکانیکی و الکترومکانیکی که جهت گرمایش و سرمایش یک محیط مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و … استفاده می‌شود درون آن قرار می‌گیرد، به این محیط کوچک موتورخانه گفته می‌شود.
تجهیزات موتورخانه شامل سختی گیر، بویلر، چیلر، لوله انتقال، مشعل، سیستم توزیع و تبادل گرما و سرما در محیط و … می‌باشند.
درباره طرز کار موتورخانه باید بگویم که آب ابتدا وارد سختی گیر شده و سپس به وسیله لوله‌های انتقال به بویلر انتقال داده می‌شود و پس از گرم شدن آب به وسیله بویلر، به سیستم‌های توزیع و تبادل گرمایش (شوفاژ، فن کویل، رادیاتور) محیط را گرم می‌کند.
و البته آب گرم شده به وسیله بویلر به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش از آن به سیستم گرمایشی و بخش دیگر آن برای تامین آب گرم مصرفی شما انتقال داده می‌شود.
برای سیستم سرمایشی هم همین گونه عمل می‌کند با این تفاوت که به جای بویلر از چیلر و خنک کننده استفاده می‌شود.

موتورخانه چیست؟ طرز کار موتور خانه چگونه است؟

عیب یابی موتورخانه | تعمیر و تنظیم موتورخانه

عیب یابی موتورخانه و نحوه برطرف کردن آن

در اکثر مواقع موتورخانه‌ها با ایراداتی روبه رو می‌شوند که باعث بروز اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود.
برای عیب یابی موتورخانه می‌توانید از ما کمک بگیرید و یا ادامه مقاله عیب یابی موتورخانه را بخوانید و با استفاده از آن عیب یابی موتورخانه خود را انجام دهید.

عیب یابی موتورخانه و نحوه برطرف کردن آن

عیب یابی موتورخانه | تعمیر و تنظیم موتورخانه

1. قطع شدن آب یکی از علت‌های کار نکردن موتورخانه است که در عیب یابی موتورخانه باید به آن توجه شود.
نحوه برطرف کردن آن اینگونه است که شیر آب متصل به بویلر را برسی می‌کنید و در صورت بسته بودن آن را باز می‌کنید و در صورتی که به صورت کلی آب قطع بود منتظر می‌مانید تا وصل شود.

2. یکی دیگر از علت‌های بروز اختلال در موتورخانه رسوب گرفتن دیگ آب گرم یا بویلر می‌باشد که در این صورت نمی‌تواند به درستی کار کند.
پس از عیب یابی موتورخانه و مطمئن شدن از گرفتن رسوب دیگ آب گرم باید دیگ آب گرم و بویلر را رسوب گیری و جرم گیری کنید و یا از متخصصین این کار کمک بگیرید.

3. نشتی آب از دیگ آب گرم یا بویلر می‌تواند یکی از علت‌های بروز اختلال در موتورخانه باشد که باید  عیب یابی موتورخانه‌ها برای آن انجام شود.
زمانی که پمپ آب درون دیگ با مشکل روبه رو شود نمی‌تواند به درستی آب را هدایت کند و باعث بروز نشتی در موتورخانه خواهد شد.
نحوه برطرف کردن آن اینگونه است که پمپ آب باید تعویض و یا تعمیر شود.

4.  در برخی موارد که رادیاتور و شوفاژها گرم نمی‌شوند عیب یابی موتورخانه اینگونه نشان داده می‌شود که درون لوله‌ها هوا وجود داشته باشد که راه حل آن هوا گیری شوفاژ، رادیاتور و … می‌باشد.

5.  در این مرحله امکان اینکه لوله‌های برگشتی آب از رادیاتور، خراب باشند وجود دارد و عیب یابی موتورخانه اینگونه انجام می‌شود که لوله‌های برگشتی آب را بررسی کنید و در صورتی که مشاهده کردید لوله‌ها شیب مناسبی ندارند و یا مسدود شده اند آن‌ها باز کنید و یا اینکه شیب آن‌ها را درست کنید.

6. یکی دیگر از عیب یابی موتورخانه این است دیگ آب گرم یا بویلر اصلا گرم نمی‌شود.
یکی از علت‌های آن این است که سطح آب کم یا زیاد است و همین علت باعث می‌شود که دیگ نمی‌تواند به درستی گرم شود.
یکی دیگر از علت‌های آن فشار کم و زیاد آب است که می‌توانید با باز و بسته کردن دریچه‌ها آن را تنظیم کنید.

7. از دیگر عیب یابی موتورخانه باید بگویم که خرابی ترموستات موتورخانه است ابتدا دمای آن را تنظیم کنید و در صورتی که عملکرد مناسبی نداشت می‌توانید ترموستات را تعمیر و یا تعویض کنید.
با خراب شدن ترموستات دمای دقیق را نشان نمی‌دهد و باعث بروز اختلال در عملکرد موتورخانه خواهد داشت.

8. یکی دیگر از عیب یابی موتورخانه قطع شدن برق چیلر است.
با قطع شدن برق دستگاه کار نکرده و شما به اشتباه به سراغ قطعات دیگر می‌روید ولی می‌توانید این را هم بررسی کنید.
قطعی برق ناشی از پریدن فیوز، قطعی سیم و … می‌باشد که باید تعمیر شوند.

9. عیب یابی موتورخانه در صورتی که صدای احتراق زیاد باشد اینگونه است که باید دریچه تنظیم هوا، یاتاقان‌ها و … بررسی شوند و در صورت بروز هر گونه مشکل درون آن‌ها برطرف شود.

چند روش عیب یابی موتورخانه

عیب یابی موتورخانه | تعمیر و تنظیم موتورخانه

در این بخش شما را به چند روش عیب یابی موتورخانه و نحوه برطرف کردن آن‌ها آشنا کردیم در ادامه جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

علت گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه

در این بخش می‌خواهیم چند تا از علت گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه را برای شما توضیح دهیم.
از مجموع این علت‌ها که برای پیدا کردن آن‌ها باید عیب یابی موتورخانه انجام شود این است که در برخی موارد رسوب گرفتن دیگ آب گرم و بویلر می‌تواند علت گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه باشد.

علت گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه

عیب یابی موتورخانه | تعمیر و تنظیم موتورخانه

یکی دیگر از علت‌های آن می‌تواند خرابی شعله زیر دیگ آب گرم باشد که نمی‌تواند به درستی آب درون دیگ را گرم کند.
از دیگر علت‌های گرم نشدن آب مصرفی می‌تواند تنظیمات نامناسب ترموستات باشد که بهتر است این کار را به متخصصان و نیروهای کار بلد بسپارید.
هوا گیری نکردن لوله‌ها و شوفاژ و … هم می‌تواند یکی از علت‌های گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه باشد.
در صورتی که موتور خانه شما نمی‌تواند به درستی آب گرم مصرفی را گرم کند می‌توانید از زرین سرویس کمک بگیرید.

تعمیر موتورخانه

تعمیر موتورخانه یکی از امور مهمی‌است که قبل از آن باید عیب یابی موتورخانه انجام شود.
موتورخانه سیستم گرمایشی است که بسیار پیچیده است، تعمیر و عیب یابی موتورخانه کار هر کسی نیست و این تصور اشتباه است که با خواندن یک یا چند مقاله می‌توانید تعمیر آن را انجام دهید.
در صورتی که دست به آچار هستید شاید بتوانید عیب یابی موتورخانه را انجام دهید ولی در غیر اینصورت کار خطرناکی است چرا که با آب داغ و گاز و آتش سر کار دارید بهتر است تعمیر و عیب یابی موتورخانه را به دست شرکت‌های نصب، تعمیر و سرویس موتورخانه بسپارید، تا آسوده خاطر عیب یابی موتورخانه شما را انجام دهد.
شرکت زرین سرویس یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه نصب، تعمیر و سرویس سیستم‌های گرمایشی در استان‌های تهران، البرز، مشهد، اصفهان، شیراز، گرگان، گیلان، رشت و … می‌باشد.
در صورت تمایل می‌توانید از شرکت زرین سرویس کمک بگیرید فقط کافی است سفارش خود را به صورت آنلاین و یا از طریق تماس تلفنی ثبت کنید تا در کمترین زمان ممکن از خدمات بی نظیر ما استفاده کنید.

تعمیر موتورخانه

عیب یابی موتورخانه | تعمیر و تنظیم موتورخانه