اورلود کولر گازی یکی از مشکلاتی است که در اکثر مواقع باعث کار نکردن کولر گازی خواهد شد. علت اورلود کولر گازی داغ کردن سیم پیچ کمپرسور می‌باشد که باید تعمیر شود. در این مقاله قصد داریم شما را با علت اورلود کولر گازی و چگونگی رفع آن آشنا کنیم.

اورلود چیست؟

اورلود به قطعه الکتریکی گفته می‌شود که معمولا در بیشتر وسایل برقی‌ها موجود می‌باشد.
وظیفه اورلود جلوگیری از سوختن و یا آسیب رسیدن به قطعات اصلی وسیله برقی شما می‌باشد.
برای مثال اورلود کولر گازی وظیفه دارد زمانی که سیم پیچ کمپرسور داغ شده است، جریان برق را قطع کند و اجازه ندهد سیم پیچ بیشتر از حد معمول داغ شود تا کمپرسور نسوزد.
به عبارتی باید گفت که اولود کار بسیار مهمی‌را در کولر گازی انجام می‌دهد چرا که اجازه سوختن موتور و یا آسیب جدی زدن به کولر گازی را نخواهد داد.
اورلود یا OLP مخفف (overload Protector) می‌باشد که به معنی محافظ اضافه بار می‌باشد در برخی موارد به اورلود کولر گازی کلید حرارتی بی متال نیز گفته می‌شود.

اورلود چیست؟

علت اورلود کولر گازی و نحوه رفع آن

انواع اورلود کولر گازی

اورلود کولر گازی دارای دو نوع می‌باشد که شما می‌توانید با توجه به وسیله برقی خود که می‌خواهید اورلود برای آن تهیه کنید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
اورلود دارای دو نوع اورلود مغناطیسی و حرارتی می‌باشد.

  • اورلود حرارتی

اورلود حرارتی به نوعی از اورلود کولر گازی گفته می‌شود که در زمان بالا رفتن حرارت قطعات کولر گازی جریان برق متصل به آن‌ها را قطع می‌کند تا از آسیب رسیدن به قطعاتی گران قیمتی مانند موتور و کمپرسور جلوگیری شود.
برای مثال عملکرد این دستگاه اینگونه است که اگر حرارت سیم پیچ کمپرسور بالا برود جریان برق ارسالی به کمپرسور قطع خواهد شد و پس از مدتی که سیم پیچ خنک شد دوباره راه اندازی خواهد شد.
اورلود حرارتی از قرار گرفتن موازی دو ورق نازک فلزی از دو جنس متفاوت تشکیل شده است که پس از گرم شدن تغییر حالت داده و باعث قطع شدن جریان برق خواهد شد.

اورلود حرارتی کولر گازی

علت اورلود کولر گازی و نحوه رفع آن

  • اورلود مغناطیسی

اورلود مغناطیسی به نوعی از اورلودها گفته می‌شود که بوبینی شکل می‌باشد.
عملکرد اورلود مغناطیسی این گونه است، زمانی که جریان ولتاژ بالا می‌رود و زیاد می‌شود برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات ارتباط را قطع می‌کند و پس از اینکه ولتاژ تنظیم شد دوباره ارتباط را وصل می‌کند.
اورلود تشکیل شده از یک هسته مغناطیسی می‌باشد که چندین دور سیم دور آن پیچیده شده است.

اورلود مغناطیسی کولر گازی

علت اورلود کولر گازی و نحوه رفع آن

چه زمانی با اورلود کولر گازی مواجه می‌شویم؟

در این بخش می‌خواهیم برای شما توضیح دهیم که چه زمانی اورلود کولر گازی اتفاق می‌افتد در ادامه با زرین سرویس همراه باشید.
اورلود در اکثر مواقع مفید است چرا که از سوختن برخی از قطعات گران قیمت کولر گازی مانند کمپرسور، موتور و … جلوگیری می‌کند.
زمانی اورلود کولر گازی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی را کمپرسور متحمل شود و این فشار ممکن است ناشی از هر مشکلی باشد.
برای مثال در اورلودهای حرارتی اگر حرارت کمپرسور بالا رود ممکن است به آن فشار آید و اورلود عمل کند و دستگاه را خاموش کند و یا اگر اورلود مغناطیسی باشد ممکن است با بالا رفتن جریان ولتاژ بیشتر از حد تعیین شده باز هم اورلود عمل کرده و خاموش می‌شود.
به صورت کلی زمان دقیقی برای اورلود تعین نشده است که بخواهیم درباره آن توضیح خاصی بدهیم.
عموما کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند که اورلود اتفاق افتاده است یا خیر پس به شما پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص اورلود کولر گازی از مرکز تخصصی عیب یابی کولر گازی کمک بگیرید.

زمان مواجه شدن با اورلود کولر گازی

علت اورلود کولر گازی و نحوه رفع آن

تشخیص اورلود کولر گازی

چند روش برای تشخیص اورلود کولر گازی وجود دارد که در این بخش می‌خواهیم شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

1. یکی از ساده ترین راه‌های تشخیص اورلود کولر گازی این است که پس از مدتی که کولر گازی روشن شده است باد گرم می‌دهد و یا اینکه می‌تواند اصلا روشن نشود.

2. یکی دیگر از راه‌های تشخیص اورلود این است که کمپرسور کولر گازی را تست کنید اگر حرارت آن خیلی بالا بود پس متوجه شوید که مشکل از آن است.

3. یکی دیگر از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توان تشخیص داد که اورلود کولر گازی اتفاق افتاده است این است که با استفاده از آمپر متر این مشکل را تشخیص دهید.
یکی از سیم‌های اهم متر را روی پایه c کمپرسور قرار دهید و آن یکی سیم را روی یکی از پایه‌های دیگر کمپرسور اگر با یکدیگر ارتباط داشتند اورلود اتفاق نیفتاده است ولی اگر با یکدیگر مرتبط نباشند پس مطمئنا اورلود اتفاق افتاده است.

تشخیص اورلود کولر گازی

علت اورلود کولر گازی و نحوه رفع آن

اگر توانایی تشخیص را ندارید پس به شما پیشنهاد می‌دهیم که به مرکز تخصصی عیب یابی و تعمیر کولر گازی مراجعه کنید.

علت اورلود کولر گازی

در این بخش قصد داریم به صورت تخصصی چند علت اورلود کولر گازی را برای شما دوستان عزیز توضیح دهیم تا به کمک آن بتوانید علت اورلود کولر گازی را به راحتی تشخیص دهید.

  • خرابی خازن کمپرسور کولر گازی
  • سوختن سیم پیچ، استارتر و سایر قطعات الکتریکی موجود در کمپرسور
  • مبرد را بیشتر از حد استاندارد شارژ کنید
  • بروز مشکل فنی در فن، خازن و … کمپرسور
  • زیاد شدن فشار کندانسور و یا کثیف بودن آن
  • بروز اختلال مکانیکی در کمپرسور کولر گازی
  • نوسانات ولتاژ برق ورودی به دستگاه
  • و …

چگونگی رفع اورلود کولر گازی

درباره رفع اورلود کولر گازی باید بگویم که یک کار تخصصی و حرفه ای است و کسی که می‌خواهد این کار را انجام دهد باید تخصص کافی داشته باشد.
البته برای رفع اورلود بهتر است قبل از اینکه مشکل به وجود بیاید با روش‌های نگهداری آن آشنایی کامل داشته باشید.
همچنین با سرویس کردن دوره ای کولر گازی می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید و یا اگر این مشکل هم به وجود آمد برای رفع آن می‌توانید سرویس کولر گازی را انجام دهید.
در حالات دیگر باید تمام کمپرسور و لوله‌ها و اتصالات آن بررسی کنید تا مشکل را بیابید البته بهتر است که این کار توسط متخصصین خبره و حرفه ای انجام شود.
در برخی حالات می‌توانید برای رفع اورلود روی کمپرسور آب ریخته تا حرارت آن پایین بیاید ولی پیشنهاد ما به شما این است که هیچوقت این کار را انجام ندهید چرا که پس از مدتی شاهد سوختن کمپرسور خواهید شد.
در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای رفع اورلود کولر گازی از یک شرکت خدماتی معتبر مانند زرین سرویس کمک بگیرید تا به بهترین شکل ممکن اورلود کولر گازی شما را برطرف کند.

چگونگی رفع اورلود کولر گازی

علت اورلود کولر گازی و نحوه رفع آن

هزینه رفع اورلود کولر گازی

درباره هزینه رفع اورلود کولر گازی می‌گویم که با توجه به برند و مدل کولر گازی اجرت آن تعیین می‌شود.
شرکت زرین سرویس معمولا پس از یافتن علت اورلود کولر گازی هزینه رفع اورلود را برای شما تعیین می‌کند و هیچ هزینه دقیق در این بخش ذکر نمی‌شود چرا که مشکل کولر گازی شما دقیق معلوم نیست و ممکن است هزینه بیشتر و یا کمتر باشد.
برای مثال ممکن است مشکل اورلود کثیفی کندانسور باشد که با سرویس کولر گازی برطرف می‌شود و یا سوختن کمپرسور باشد که هزینه کاملا متفاوتی با هم دارند.
برای استفاده از خدمات تیم حرفه ای زرین سرویس می‌توانید از طریق همین سایت سفارش خود را ثبت کنید و در استان‌های تهران، مازندران، مشهد، البرز، کرج، رشت، ورامین و … از خدمات ما بهره مند شوید.
برای دریافت پاسخ سوالات خود به صورت کامل می‌توانید با شماره تماس 02144563422 در وقت اداری تماس بگیرید.

هزینه رفع اورلود کولر گازی

علت اورلود کولر گازی و نحوه رفع آن