آموزش نصب و تعمیر مولتی اسپلیت

در این مقاله قصد داریم در رابطه با آموزش نصب و تعمیر مولتی اسپلیت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، هرچند که می‌دانیم نصب آن باید توسط افراد متخصص صورت گیرد. در ادامه نیز به معایبی اشاره می‌شود که ممکن است برای رفع آن نیاز به تعمیر مولتی اسپلیت داشته باشید. اما باید خاطر نشان شویم که برخی از این معایب به دست خودتان رفع می‌شود. پس همراه ما باشید تا هرآنچه را که در رابطه با نصب و تعمیر مولتی اسپلیت نمی‌دانید به شما بگوییم.

مولتی اسپلیت چیست؟

همانگونه که می‌دانید کلمه مولتی در زبان لاتین به معنای «چند» است بنابراین مولتی اسپلیت به چند یونیت داخلی متصل می‌شود. به همین جهت می‌تواند فضای بیشتر را پوشش دهد، به همین دلیل است که  بیشتر در مکان‌هایی همچون شرکت‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و … به نصب مولتی اسپلیت روی آورده‌اند.

حتما بخوانید: ” کولر مولتی اسپلیت چیست؟

آموزش نصب مولتی اسپلیت

ابتدا باید بدانیم که نصب مولتی اسپلیت اگر به درستی و با دقت تمام انجام شود تضمین کننده عمر طولانی و کارآیی درست سیستم خواهد بود. چنانچه نیازمند اطلاعاتی در رابطه با نصب و تعمیر مولتی اسپلیت هستید در این مقاله ما را همراهی کنید.

ابتدا باید بدانیم چه ابزاری را برای نصب نیاز داریم. برای آگاهی از این مسئله به لیست زیر رجوع کنید:

1- مولتی متر دیجیتال

2- میکرون سنج

3- پمپ خلاء

4- پیچ گوشتی شارژی

5- تشخیص دهنده نشت مبرد

6- تانک نیتروژن

7- رگولاتور یا تنظیم کننده

8- پیچ گوشتی چهارسو شماره دو

9- آچار آلن چهار میلی لیتر

10- گیره

11- خم کننده لوله مسی

12- دستگاه تراز

13- متر

14- ست آچار

15- گرد بر

آموزش نصب مولتی اسپلیت

بدیهی است که ما تمام ابزار مورد نیاز برای نصب مولتی اسپلیت را در اختیار نداریم و یا اگر آنها را تهیه کنیم مهارت کافی برای نصب آن را نخوایم داشت. بنابراین بهتر است از مخصصین در حوزه نصبِ شرکت زرین سرویس کمک بگیریم. اما این مسئله به این معنی نیست که تمام مسئولیت‌های ما در زمینه نصب به پایان رسیده است. ما نیز باید زمینه نصب را برای متخصص فراهم کنیم.

یکی از مسولیت‌های ما انتخاب مکانی است که یونیت داخلی در آن نصب می‌شود. این مکان شامل فضای کافی برای نصب یونیت و همچنین فضای خالی اطراف آن می‌شود. که اندازه حدودی آن 12 اینچ در هر طرف می‌باشد. این فضای خالی به ما کمک خواهد کرد در صورت نیاز به تعمیر، با مشکل مواجه نشویم.

حتما بخوانید: ” آموزش تخصصی نصب داکت اسپلیت صفر تا صد

پس از آنکه محل نصب یونیت داخلی را تعیین کردیم باید مراحل نصب را به ترتیب طی کنیم. مرحله نخست نصب یونیت‌های داخلی، پس از آن نصب کندانسور و آخرین مرحله راه‌اندازی مولتی اسپلیت است که در ادامه توضیحات کامل‌تری برای هر مرحله ارائه شده است.

نصب یونیت داخلی مولتی اسپلیت

قبل از آنکه مراحل نصب یونیت داخلی را عنوان کنیم ضروری است به نکاتی در همین باب اشاره شود که توجه به آن‌ها ضروری است.

  • یونیت داخلی باید بر روی دیواری نصب شود که مانعی بر روی آن وجود ندارد.
  • روبه روی پنجره‌ای که از آن نور خورشید به درون سالن می‌تابد و یا در نزدیکی یک منبع گرمایشی دیگر نباید باشد.
  • در مکان‌هایی که ممکن است گاز نشت کند و یا غبار نفت و گوگرد وجود دارد نباید نصب شود.
  • دیواری که بر روی آن یونیت را نصب می‌کنیم باید  استحکام کافی برای نصب را داشته باشد، گاهی ممکن است برای نصب نیازمند به یک فریم چوبی یا فلزی برای پشتیبانی یونیت باشیم.

الف) اولین مرحله پس از بررسی موارد ذکر شده برای نصب یونیت داخلی این است که صفحه نصب را بر روی دیوار جایگذاری کنیم و آن را به خوبی بر روی دیوار محکم کنیم.

نصب یونیت داخلی مولتی اسپلیت

ب) پس از آنکه مکان نصب را برای هر یونیت مشخص کردیم باید سوراخی در دیوار به اندازه لوله یونیت داخلی ایجاد کنیم و یک فلنج انعطاف پذیر را درون آن قرار دهیم.

ج) مرحله بعد بررسی اتصالات الکتریکی است. پس از آن لوله‌ها را وصل می‌کنیم. لوله کشی باید ازیونیت داخلی به سمت سوراخ ایجاد شده در دیوار هدایت شود و مطمئن شویم که لوله تخلیه آب در مکانی مناسب تخلیه می‌شود.

د) یونیت داخلی را با فشار بر روی صفحه نصب محکم می‌کنیم و از ایمن شدن باید اطمینان حاصل کنیم.

بعد از نصب یونیت‌های داخلی نوبت به نصب یونیت خارجی یا همان کندانسور می‌رسد که باید در فضای باز نصب شود.

نصب یونیت خارجی یا کندانسور

نصب کندانسور یکی از حساس ترین مراحل نصب مولتی اسپلیت است. برای فراگرفتن نکات این مرحله نیز ما را همراهی کنید.

نصب یونیت خارجی یا کندانسور

الف) پس از انتخاب مکان مناسب برای نصب کندانسور باید به این نکته توجه کنیم که در مکان‌های پر تردد، بسیار گرم و دارای گرد و غبار نباشد و اطراف آن فضای خالی کافی را داشته باشد.

ب) بعد از آن یک سکوی بتی ساخته و از تراز بودن سطح آن مطمئن شویم. این سکو باید به گونه‌ای باشد که در فصل زمستان به هنگام بارش برف بالاتر از سطح برف موجود بر روی زمین باشد.

ج)  بر روی سکو بتنی یک سطح لاستیکی قرار دهیم و سپس کندانسور را روی آن جایگذاری کنیم. این سطح لاستیکی مانع از لرزش کندانسور می‌شود.

د) در فاصله سه متری کندانسور هیچ آنتن تلویزیون و رادیویی وجود نداشته باشد.

ه) پس از جایگذاری دقیق و بدون نقص کندانسور، سیم برق را وصل می‌کنیم.

و) در آخرین مرحله نصب باید لوله‌ها را به کندانسور به گونه‌ای وصل کنیم که خطر از جا در رفتن نداشته باشد.

راه اندازی مولتی اسپلیت

پس از آنکه نصب مولتی اسپلیت کامل شد نوبت به راه‌اندازی آن می‌رسد در این مرحله ابتدا باید هوا و رطوبت را در مدار خنک کننده بریزید، محل اتصال لوله با کندانسور را با نوار عایق کامل بپوشانید، لوله را با گیره به دیوار محکم کنید و در نهایت سوراخ ایجاد شده بر روی دیوار را با استفاده از فوم پلی اورتان کامل بپوشانید.

تعمیر مولتی اسپلیت

مولتی اسپلیت ساختاری کاملا مشابه با کولرهای گازی دارد و تنها از دو جهت با یکدیگر متفاوت هستند. اول اینکه مولتی اسپلیت به چند یونیت داخلی وصل می‌شود که اصطلاحا به آن چند پنله نیز می‌گویند و دیگر اینکه به علت استفاده از چند پنل مصرف برق بیشتری نیز دارد.

علاوه برآن مولتی اسپلیت‌ها مجهز به اینورتر هستند که باعث می‌شود سیستم طول عمر بیشتری داشته باشد.

بنا به دلایلی که ذکر شد مشکلاتی که ممکن است برای رفع آن نیاز به تعمیر مولتی اسپلیت داشته باشیم کاملا مشابه با مواردی است که در کولر گازی به آن بر می‌خوریم. برای آگاهی از مشکلات و راه حل رفع موانع به جدول زیر رجوع کنید.

حتما بخوانید: ” مرکز تخصصی سرویس و تعمیر داکت اسپلیت در تهران

تعمیر مولتی اسپلیت

 

 

معایبراه حل رفع آن
هوای خنک پرتاب نکردنیکی از مشکلاتی است که شاید بتوان به سادگی آن را برطرف کرد البته این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که علت را به درستی تشخیص دهیم.
یکی از دلایل این مشکل ممکن است بسته بودن دریچه‌ها باشد اگر مطمئن شدیم که تمامی دریچه‌ها باز است بهتر است ترموستات را چک کنیم که به درستی تنظیم شده باشد. در غیر این صورت ممکن است فیلتر گرد و غبار گرفته باشد. برای رفع این مانع باید فیلتر را با آب و صابون بشوییم.
خاموش نشدن مولتی اسپلیتاین مشکل یکی از موانعی است که حتما باید به دست تعمیرکار متخصص از بین برود. دلایل مختلفی برای آن وجود دارد ازجمله: خراب شدن بُردهایی همچون برد اصلی، برد رله، برد کنترل دما و ...، گیر کردن فن کولر گازی، کوتاه بودن کابل ترموستات،‌ درست کار نکردن ترموستات، خرابی ترمیستور، خراب شدن کنداکتور.
خاموش نشدن کمپرسوربرای این مسئله سه احتمال وجود دارد. 1- کثیف بودن کویل کندانسور 2- کثیف بودن فیلتر3- تنظیم اشتباه
کار نکردن کمپرسورکمپرسور یکی از اصلی ترین اجزا مولتی اسپلیت است. اگر این قطعه حساس دچار مشکل شد بهتر از برای رفع این مشکل به تعمیر مولتی اسپلیت توسط یک متخصص روی بیاورید.

نشت آب از بیرون اسپلیت
اگر در روزهای گرم و مرطوب گودالی از آب را زیر کندانسور مشاهده کردید مسئله‌ای نیست. در روزهای سرد نیز ممکن است آب یخ بزند و در اثر ذوب شدن آب نیز گودالی از آب را زیر کندانسور ببینید، این نیز مسئله نگران کننده‌ای نیست. اگر هیچ یک از موارد ذکر شده نبود بهتر از با یک متخصص مشورت کنید.
نشت آب از دورن اسپلیتبرای رفع این مشکل ابتدا باید سیستم را خاموش کنیم و پس از آن محل تخلیه آب را چک کنیم که مسدود نشده باشد. گاهی این مشکل ممکن است بر اثر معیوب شدن پمپ کولر و یا زنگ زدگی تشت تخلیه رخ دهد. در این صورت باید در صدد تعمیر مولتی اسپلیت باشیم
کار نکردن فن داخلی و بیرونی اسپلیتهرگاه فن داخلی به خوبی کار نکرد ابتدا خودتان بررسی کنید که چیزی درون آن گیر نکرده باشد. پس از آن فیلتر هوا را بررسی کنید که مسدود نشده باشد. در غیر این صورت بهتر است از متخصص کمک بگیرید.
اما اگر فن بیرونی کار نکرد باید فیوز و جعبه برق را بررسی کنیم. ممکن است خازن یا موتور برق دچار مشکل شده باشد.
روشن نشدن مولتی اسپلیتاگر مولتی اسپلیت روشن نمی‌شود ابتدا باید مطمئن شوید که برق به خوبی در آن جریان دارد. در غیر این صورت ممکن است با ریست کردن دستگاه این مشکل رفع شود. اما اگر نحوه ریست کردن سیستم را نمی‌دانید بهتر است از متخصصین حوزه نصب و تعمیر زرین سرویس کمک بگیرید.

نتیجه گیری

خرید و نصب مولتی اسپلیت به ما کمک می‌کند که بتوانیم فضای بیشتری را تهویه و مطلوب نگهداریم. اما تنها با خواندن نکاتی در این باب نمی‌توان در صدد نصب درست آن برآمد چرا که عدم نصب صحیح موجب می‌شود که دستگاه به درستی کار نکند و عمر کوتاهی داشته باشد. بنابراین بهتر است برای نصب آن از مجری تخصصی نصب مولتی اسپلیت یعنی زرین سرویس کمک بگیریم.

تعمیر مولتی اسپلیت نیز به دست متخصصین زبده این شرکت انجام پذیر است. پس به هنگام ایجاد نقص در سیستم مولتی اسپلیت خود، نگران نشوید و با اعتماد به زرین سرویس هوای تازه و تهویه شده را استشمام کنید.

شماره‌های تماس با زرین سرویس برای سرویس و تعمیر داکت اسپلیت جنرال:  44563422-021 و 09904800054

برای دیدن ویدئوهای آموزشی از کانال ما در آپارات به آدرس زیر بازدید فرمائید:

https://www.aparat.com/zarinservice